عواید هنگفت جنگ‌ برای شرکت‌های تسلیحاتی آمریکا-راهبرد معاصر
گزارش مرکز مطالعاتی «ریسپانسیبل استیت کرفت»؛

عواید هنگفت جنگ‌ برای شرکت‌های تسلیحاتی آمریکا

شرکت‌های تسلیحاتی آمریکایی در نتیجه فاجعه‌ای که رژیم صهیونیستی در لبنان و غزه به وجود آورده است، سود کلانی به جیب می زنند.
تاریخ انتشار: پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ - 17 October 2024

عواید هنگفت جنگ‌ برای شرکت‌های تسلیحاتی آمریکا

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ چشم انداز خاورمیانه با توجه به فاجعه کاملی که یک سال گذشته رخ داد، سخت است. اسرائیل بیش از 41 هزار فلسطینی را در غزه به بهانه انتقام پس از عملیات «طوفان الاقصی» با بمباران، محاصره نوار غزه و جلوگیری از ارسال مواد غذایی و دارو به عنوان مجازات دسته جمعی غیرنظامیان فلسطینی به شهادت رساند.
 

لاکهید مارتین، بزرگترین شرکت تسلیحاتی جهان که جنگنده های اف-35 تولید می کند، در یک سال به بازدهی کل 54.86 درصدی دست یافت


اما پشت پرده این فاجعه سرمایه گذارانی هستند که از سهام شرکت های اسلحه سازی آمریکایی سودهای کلان و بی سابقه ای به دست می آورند و عملکرد قابل توجهی در شاخص های اصلی بورس دارند. جنگ‌های فاجعه بار اسرائیل در غزه، کرانه باختری و اکنون در لبنان و تجاوزات وحشیانه این رژیم فراتر از تمامی موازین انسانی و قوانین بین‌المللی است و سپاه پاسداران ایران را بر آن داشت پس از ترور رهبران مقاومت شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس  و شهید سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله با حملات گسترده علیه اسرائیل تأسیسات نظامی اسرائیل را قرار قرار دهد.
 
گرچه هیچ یک از اهداف نظامی اسرائیل در یک سال گذشته و پس از تجاوز به غزه و لبنان محقق نشده است، اما دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بخش عمده ای از سال را با دادن وعده های دروغین آتش بس قریب الوقوع سپری کرد و مدعی شد، بی سر و صدا از اسرائیل می خواهد علاقه بیشتری به حفاظت از جان غیرنظامیان نشان دهد. اما واقعیت با آنچه اعلام شده، متفاوت است. ایالات متحده میلیاردها دلار سلاح در اختیار اسرائیل قرار می دهد تا از آنها برای کشتار غیرنظامیان در فلسطین اشغالی و لبنان استفاده کند. اعطای پول مالیات دهندگان آمریکایی به رژیم اشغالگر اسرائیل سوختی بود که سود سهام مذکور را به سطح بی سابقه ای رساند.
 
لاکهید مارتین، بزرگترین شرکت تسلیحاتی جهان که جنگنده های اف-35 تولید می کند و اسرائیل از آنها برای بمباران افراد بی گناه غزه و لبنان استفاده کرده است، در یک سال به بازدهی کل 54.86 درصدی دست یافت که تقریباً از بزرگترین شاخص سهام یعنی 18 درصد پیشی گرفت. این یعنی سرمایه گذاری 10 هزار دلاری در این شرکت بازدهی کل 5 هزار و 486 دلاری به همراه خواهد داشت، در حالی که سایر سهام قوی تنها 3 هزار و 689 دلار بازدهی دارند.
 
 
سود حاصل از تجارت تسلیحات مرگ تنها به شرکت مذکور محدود نمی‌شود، پس از آن شرکت ریتیان (Raytheon) دومین شرکت بزرگ تسلیحاتی جهان است که در ساخت بمب‌های مخفی بزرگ تخصص دارد؛ بمب‌هایی که اسرائیل از آنها در مناطق ممنوعه و با تراکم جمعیتی بالای غیرنظامیان ازجمله در غزه و لبنان استفاده کرده که به کشته شدن غیرنظامیان بی‌گناه زیادی که بیشترشان زنان و کودکان هستند، منجر شده است.
 
سهام شرکت ریتیان بازدهی فوق‌العاده‌ای را برای سرمایه‌گذاران به دست آورد و نسبت به قوی‌ترین سهام بازار تا حدود 46 درصد عملکرد بهتری داشت؛ این یعنی سرمایه‌گذاری 10 هزار دلاری در شرکت بازدهی سالانه 8 هزار و 269 دلاری به همراه دارد.
 

تحلیلگران در بانک های سرمایه گذاری بزرگ از مدیران شرکت ها خواسته بودند در جنگ های اسرائیل در غزه و لبنان سرمایه گذاری کنند


به همین ترتیب، شرکت جنرال داینامیکس که بمب‌های سنگرشکن تولید می‌کند و اسرائیل از آنها در ترور شهید سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان استفاده کرد، نسبت به دو شرکت قبلی با بازدهی کلی حدود 37 درصد برای سرمایه‌گذاران به سود کمتری دست یافت.
 
در حالی که سود بردن از جنگ ممکن است برای برخی ناپسند باشد، تحلیلگران در بانک های سرمایه گذاری بزرگ از مدیران شرکت ها خواسته بودند در جنگ های اسرائیل در غزه و لبنان سرمایه گذاری کنند. یک سال پس از جنگ اسرائیل در غزه و لبنان، فلسفه نگرش این تحلیلگران مشخص شد؛ در این راستا جنگ اسرائیل با ضمانت کاخ سفید که در تضاد با درخواست آتش بس ریاکارانه آن هاست، همچنان با اعطای اسلحه و پول ادامه دارد.


ماه گذشته کاخ سفید بسته کمکی 8.7 میلیارد دلاری را به رژیم اشغالگر اسرائیل تصویب کرد که عمدتاً برای خرید مهمات و تسلیحات از شرکت‌های بزرگ تسلیحاتی هزینه می‌شود و مجموع کمک‌های امنیتی آمریکا به اسرائیل را در مدت یک سال به حدود 18 میلیارد دلار می‌رساند. این در حالی است که تل‌آویو در افزایش تجاوزات خود و رد درخواست‌های بشردوستانه و بین‌المللی برای توقف جنایت هایش در غزه، کرانه باختری و لبنان جری تر می‌شود. 

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار
یادداشت اختصاصی حنیف غفاری، کارشناس مسائل بین‌الملل؛ / ۲ روز پیش

رمزگشایی از نگرانی برنز